حذف کیست

کیست
كیست‌ها توده‌های زیرپوستی هستند كه در زیر پوست اغلب متحرك بوده و حاوی یک جدار و ترشحات داخل آن می‌باشند. كیست‌ها از نظر نوع پوشش جدار كیست، محتویات داخل آن و محل كیست‌ها با هم متفاوتند و علل گوناگونی دارند.
كیست‌ها اغلب بدون درد می‌باشند، ولی اگر همین كیست‌ها بزرگ شوند و روی یك ریشه عصبی كه در زیر توده قرار دارد فشار بیاورند، دردناک می‌شود.

انواع کیست ها
•    كیست‌های ناحیه سر، صورت، گردن و نواحی اطراف گوش اغلب در افراد با پوست چرب و سابقه آكنه دیده می‌‌شوند و در برخی خانواده‌ها بیشتر وجود دارند. همچنین در مردان دو برابر خانم‌ها ایجاد می‌شوند و در بچگی نادرند.
ممكن است متعدد یا به صورت تك باشند و اندازه آنها از 3 میلی‌متر تا چندین سانتی‌متر می‌رسد.
•    برخی كیست‌ها در روی پوست یك نقطه سیاه رنگ دیده می‌شوند كه در واقع سینوسی هستند و كیست را به سطح پوست وصل می‌كنند. محتویات كیست ممكن است با فشار خارج شود، ولی این كار هرگز نباید انجام گیرد، چون در اكثر موارد در اثر فشار، جدار كیست در داخل پوست پاره شده، محتویات كیست به داخل پوست می‌ریزد و باعث ایجاد عفونت، قرمزی، تورم و درد در ناحیه كیست و حاشیه اطراف آن می‌شود كه اگر سریعا درمان نشود، حتی ممكن است چرک وارد خون بیمار شود.پس به هیچ‌وجه به توده‌هایی كه در پوست دارید دست نزنید و آنها را فشار ندهید.
•    بعضی كیست‌هایی كه در سر ایجاد می‌شوند، معمولا ژنتیكی هستند و بیشتر در خانم‌ها شیوع دارند كه مو روی آن می‌ریزد. همچنین، تعداد آنها ممكن است از یك عدد بیشتر باشد، اما معمولا بدون درد و بدون مجرا به سطح پوست هستند و معمولا التهاب و قرمزی پیدا نمی‌كنند. در این نوع كیست، بیمار بیشتر به علت كم شدن مو در آن ناحیه و احساس ناراحتی هنگام شانه كردن موها مراجعه می‌كند. برخی از این كیست‌ها ممكن است در خانم‌های بالای 60 سال به تعداد زیاد در كنار هم ایجاد گردند كه بهتر است هرچه زودتر برداشته شوند؛ چون احتمال بدخیمی دارند.
•    برخی كیست‌ها به اندازه كوچک و به تعداد متعدد و در طول سنین بلوغ در ناحیه صورت، سینه، پشت، كشاله ران و زیر بغل به صورت ارثی ایجاد می‌شوند.
•    بعضی كیست‌ها حاوی ترشحات عرق می‌‌باشند كه در افرادی كه زیاد عرق می‌كنند، به صورت توده‌هایی به رنگ آبی - خاكستری در نواحی صورت و اغلب در اطراف چشم و گونه‌ها ایجاد می‌شوند كه ممكن است با ملانوما یا خال‌های آبی اشتباه شوند.
•    یكسری كیست‌ها اطراف مفاصل دست و پا به وجود می‌آیند كه حاوی مایع مفصلی هستند. در این نواحی پوست رنگ آبی پیدا می‌كند. این كیست‌ها متحرك بوده و در لمس نرم هستند و بیمار باید به ارتوپد مراجعه كند.
•    توده‌هایی كه در ناحیه اندام‌ها و سینه و شكم به وجود می‌آیند، توده‌های چربی یا لیپوم می‌‌باشند كه اغلب متحرك نیستند و بدون درد می‌باشند و معمولا نیاز به درمان ندارند، مگر آنكه دردناك شده یا از نظر ظاهری برای بیمار ناخوشایند باشند.

روش درمان
روش درمان كیست‌‌ها، جراحی و برداشتن آنها توسط پزشک متخصص است و حتما باید جهت پاتولوژی فرستاده شوند. اگر كیست‌ها دچار التهاب شده و قرمز و دردناک شوند، بیمار حتما باید به پزشك مراجعه كند تا با مصرف آنتی‌بیوتیک و تخلیه كیست از انتشار عفونت جلوگیری به عمل آید.